Trabant Opět ve výrobě
Po modelech New Beetle, Mini Copper a Fiat 500 nás čeká znovuzrození další evropské automobilové legendy.
Motoristická veřejnost již hodně dlouhou dobu nepamatuje takto efektivní utajení příprav úplně nového modelu. Volkswagenu se to podařilo na výbornou, žádná informace o tomto projektu totiž dosud neunikla ven z vývojového střediska a proto se o Trabantu druhé (resp. čtvrté, chcete-li počítat i typy před a po 601) generace dozvídáme oficiální cestou, ne náhodou v roce padesátého výročí zahajení výroby.
Jak již bylo uvedeno, o vývoj a výrobu se postará Volkswagen. Ještě není rozhodnuto, kde se bude vůz vyrábět, jestli přímo ve Wolfsburgu nebo v Moselu (nedaleko Zwickau), kde by ovšem musela automobilka obnovit, respektive znovu postavit výrobní linky. Vše záleží na tom, jaký bude o nový model zájem, ale předpokládá se, že obrovský, převážně na domácím německém trhu. Hotová studie bude představena příští rok na autosalonu v Ženevě. Zatím VW ukázal jen počítačové studie, ale prý na konečné podobě vozu se toho mnoho měnit nebude.
Na obrázcích je k vidění ostrá sportovní verze (od seriové se odlišuje rozšířenými blatníky a dvojitou koncovku výfuku), která nejspíš ponese označení RS (jako odkaz soutěžního speciálu Trabant 800 RS). To ovšem naznačuje, že rozhodně nepůjde o cenově dostupný automobil „pro každého“, což bylo prvotním posláním jeho předchůdce. Bude se jednat o přímého konkurenta Mini, a to jak cenově, tak co do velikosti a celkové koncepce. Vyrábět se bude pouze kombi, s limuzínou se nepočítá. Novinka vyjede na stejném podvozku jako současná generace VW Polo a s největší pravděpodobností ji budou pohánět i motory z tohoto modelu. Ve výše uvedené sportovní verzi obsadí místo pod kapotou vylepšená pohonná jednotka z Pola GTI Cup Edition – přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,8 l, ovšem ne s nynějším výkonem 132 kW, ale přibližně ještě o 7 kW vyšším, točivý moment stoupne z 235 N.m na rovných 250 N.m. Co se týče designu klasických verzí nového Trabantu, nebudou mít tak již zmiňované rozšířené blatníky, ani černé pozadí předních i zadních světlometů, stejně tak podvozek bude o několik milimetrů výš nad zemí.
Jak je vidět, z filozofie původního Trabanta toho moc nezbylo. Povrchové panely karoserie z duroplastu nahradí plech (na některých místech plast – např. přední blatníky), cena již také nebude „lidová“, vůz si už asi těžko každý opraví sám v garáži a už se na něj nebudou sestavovat pořadníky (i když kdo ví, dá se předpokládat opravdu velký zájem, takže i těch se možná případní zájemci dočkají). Každopádně zůstalo původní logo, pouze mírně přepracované, a designerské prvky vystihující původní model. Jak vše dopadne, zjistíme již na necelý rok.