První vůz s karoserií z plastické hmoty na našem trhu h
Na jaře příštího roku se ctitelé menších kubatur dočkají dodávky dalších vozů z NDR. Jsou v ní zahrnuty, vedle osvědčených vozů Wartburg u nás dosud neznámé lehké automobily P-70 Kombi (station-wagon), výrobky n.p. Automobilwerk ve Cvikově. Tyto vozy, určené jak pro osobní dopravu tak i dodávkovou službu, rozšíří náš automobilový park o typ, v cizině velmi oblíbený pro svou širokou užitkovost. Splní snad tak přání nejednoho žadatele s odlišnými nároky na běžný typ automobilu.
P-70 Kombi (použijme tohoto označeni, jež je méně cizí než station-wagon, ale výstižnější, neboť označuje kombinaci osobního a dodávkového vozu), patří mezi lehké automobily, jejichž řadu zahájil i u nás známý typ IFA F-8 s motorem o obsahu 700 ccm. Tento typ byl později opuštěn, aby přenechal místo silnějšímu a výkonnějšímu vozu IFA F-9 a posléze Wartburgu. Po změně výrobního programu vznikla však citelná mezera v menších vozech a tak se němečtí konstruktéři ujali myšlenky, použít osvědčeného a jednoduchého dvouválce, dobře propracovaného, jako pohonné jednotky pro malý vůz. Výsledkem jejich snahy je P-70.
Význačnou novinkou tohoto vozu je jeho karoserie z plastické hmoty — Duroplastu, jež svými vlastnostmi předčí v mnoha směrech plech; je lehčí, odolnější proti poškození nárazem, nemají na ni vliv korosivní účinky povětrnosti, vyniká dobrou isolační schopností vůči teplotě i hluku a snáší stejně dobře vysoké teploty jako mnohastupňový mráz, je pružná a snadno se opravuje.
Technický popis:
Rám s podvozkem a příslušenství:Rám tvoří dvojitý profilový nosník z lisovaného plechu, svařovaný, s příčkou uprostřed. Postranní konsoly slouží k uchycení karoserie. Vpředu tvoří rám motorové lože, v němž je motor uložen před přední dělenou nápravou. Zadní náprava je tuhá, vedená dvěma vzpěrami s kloubovým uložením. Je odpružena příčným listovým perem, jehož pohyb tlumí pákové tlumiče. Listové pero je vysoko nad nápravou připevněno třmeny k příčce rámu.
Přední kola jsou nezávisle odpružena a zavěšena nahoře na příčném listovém peru a dole na lichoběžníkových ramenech. Dosáhlo se tak velmi dobrého sledování povrchu vozovky a jistého řízení. Všechny pohybové části na podvozku mají centrální mazání.
Disková kola jsou čtyrděrová o rozměrech 3,25DX16, s pneumatikami 5,00X16, opatřená mechanickými brzdami, ovládanými lanovody nožním pedálem. Ruční brzda působí na zadní kola. Lanovody mají vzadu stavěcí šrouby pro seřizování. Rozchod předních hnacích kol je 1190 mm, sbíhavost 0—2 mm, (v nezatíženém stavu), odklon kol 2°. Rozchod zadních kol činí 1200 mm, rozvor 2380 mm.
Obr. 1: Celkový pohled na P-70 Kombi, ze kterého jsou patrná velká okna a jednoduchá, praktická karoserie
Obr. 2: Rám, podvozek a motor P-70, z něhož je zřejmá jednoduchá a účelná konstrukce
Motor je dvoudobý dvouválec o obsahu 690 ccm, v bloku s převodovkou a rozvodovkou. Je uložen napříč rámu před přední nápravou na dvou gumových blocích, takže chvění motoru se projevuje jen v nízkých otáčkách a nepřenáší se na ostatní části vozidla.
Motor je čtvercový, vrtání a zdvih 78 milimetrů. Tříkanálový rozvod a vratné vyplachování spolu s plochými písty umožňují velkou pružnost motoru, jehož kompresní stupeň je 6,8. Udávaný výkon je 22 k při 3900 ot/min, takže pístová rychlost je okolo 9 m/s, což jistě přispívá k větši životnosti motoru. Klikové ústrojí je uloženo na válečkových ložiskách.
Válcový blok tvoří litinový odlitek, zatím co hlava válců je z lehké slitiny. Proti dřívějším typům jsou svíčky na vrcholu kulového spalovacího prostoru. Toto umístění přispívá k lepšímu spalování směsi.
Na přední straně bloku válců je horizontální karburátor, konstruovaný zvlášť pro P-70, označený H 321-1, o průměru difusoru 27, s hlavní tryskou 105 a vyrovnávací tryskou 190. Velký tlumič sání snižuje jeho hluk na nejmenší míru. S tímto karburátorem se pohybuje spotřeba v rozmezí 5,5 l až 10 l při rychlostech od 45 km do 90 km/h na III. převodový stupeň. Palivo v poměru 25:1 (benzin — olej) se přivádí ke karburátoru spádem z nádrže za motorem.
Chlazení motoru je jednoduché, thermosyfonové, v uzavřeném okruhu bez chladicího větráku. Aby se snížil motorový kryt a usnadnil přístup k motoru, je chladič za motorem. Obsah chladicího systému je 6 litrů vody.
Na levém konci klikového hřídele je 12 V dynamospouštěč o výkonu 250 W, který svým výkonem dostačuje i ke spuštění značně prochladlého motoru. Zapalování je dynamobateriové, tepelná hodnota svíček 175. Předzápal je automaticky ovládán odstředivým regulátorem pod víkem rozdělovače.
Primární převod z klikového hřídele se děje řetězem, který běhá ve skříni na pravé straně motoru v olejové lázni. Vícelamelová spojka je mokrá.
Třístupňová převodovka je ve společně skříni s diferenciálem. Má tři převodové stupně vpřed a zpětný chod. Převody jsou: I. — 3,44, II. — 1,69, III. — 1; Z — 4,73. Kromě toho má primární převod volnoběžnou spojku s ručním ovládáním, která znamená úsporu paliva na lehčích tratích. Konečný převod byl zvýšen ze 6,1 na 5,8, takže i to znamená šetření motoru. Na první převodový stupeň zdolává vůz stoupání 26%, na druhý 12% a na třetí 7%. Převody se řadí pákou na přístrojové desce.
Obr. 3: Grafy zrychlení a spotřeby P70
Obr. 4: Rozměrový náčrt, který podává dobrý obraz o přepravních možnostech P-70
Má jednoduché tvary a skýtá dostatečný prostor pro čtyři sedící osoby a zavazadla na ploše za zadním sedadlem. Dvěma dveřmi je pohodlný přístup k předním i zadním sedadlům. Pomocné dveře v zadní stěně karoserie slouží při nakládání objemnějších zavazadel, pro která lze zvětšit přepravní prostor sklopením opěradla a sedačky zadního sedadla. V této úpravě, která vyžaduje minimum času, může se převážet náklad až 320 kg plus dvě osoby na předních sedadlech, jež jsou posuvná. Dále se dá využit P-70 v této úpravě jako campingového vozidla, neboť v rozloženém zavazadlovém prostoru se naskýtá dostatek místa pro dvě spící dospělé osoby, při čemž sklopná opěradla předních sedadel slouží jako podhlavník. O velikosti tohoto prostoru mluví rozměrový náčrt na obrázku.
Vnitřní zařízení prostoru pro cestující není sice přepychové, ale lze je beze sporu označit za přijatelné, pokud jde o pohodlí i vkus, o kterém svědčí pěkně uspořádaná přístrojová deska s možností zabudovat rozhlasový přijimač. Vnitřní prostor se dá v zimě vytápět horkým vzduchem, který čerpá ventilátor před chladičem. Vzduch se ohřívá od výfukového potrubí v rozšířeném nástavci a je odtud hnán jednak na přední ochranné sklo, jež v zimě rozmrazuje a suší, a dále se přivádí spodem pod přístrojovou deskou na nohy cestujících.
Vnějším tvarem nevybočuje karoserie z obvyklých mezí středních vozů. Velmi jednoduchá maska má minimum chromovaných částí, které tvoří vedle chromovaných lišt obou nárazníků jedinou ozdobu. Boky pontonového tvaru zvyšují pevnost karoserie; jsou mírně vypouklé bez dalších prolisů. Dobrý výhled a dostatek světla zaručují velká okna, z nichž přední má dva stěrače.
S touto plastickou karoserií váží prázdný vůz 830 kg a dosahuje maximální rychlosti asi 90 km/h při obsazení čtyřmi osobami.
V podobné úpravě jako popsaný vůz P-70 došla k nám nedávno zásilka vozů Wartburg. Tyto automobily, v osobní versi rovněž pro čtyři osoby, jsou jako „kombi" opatřeny zadními dveřmi, kterými je přístup k nákladnímu prostoru o objemu 1,5 m3 na ploše 1,95 m2. Tento vůz uveze až 700 kg.
Stejně jako P-70 je možné použít Wartburg jako vhodný dopravní prostředek pro výletní jízdy: v rozložené zadní části se vyspí dvě osoby zcela pohodlně.
Sklopení sedadel se děje stejně jako u P-70, avšak obrácené sedačky vytvářejí šikmou plochu, takže zavazadla nespočívají svou tíhou na opěradlech předních sedadel.
Motor ani jiná část vozu se nezměnily, pouze karoserie, u tohoto automobilu plechová, má typický tvar station-wagon. Bočnice zůstaly beze změn, pouze horní část kabiny je prodloužena až na záď. Aby nedocházelo k nepříjemným zvukovým resonancím, je prostřední část střechy plátěná.
V dodávkách vozů Wartburg-Kombi se nebude pokračovat a místo nich dovezeme větší množství vozů P-70.
Těsně před vyjitím čísla nám sdělilo ministerstvo dopravy cenu tohoto nového automobilu, která je 24.300 Kčs, Vozy budou přidělovány na poukazy již ve II. čtvrtletí 1957.