Nový Trabant Combi H
Vedle nového Trabanta Limousine, kterého představujeme v čísle 2/1963, se v příštím roce* objeví v novém hávu také Trabant Kombi. Jeho karosérie, jejíž přední část a přední dveře jsou totožné jako u Trabanta Limousine, byla vyvinuta ve VEB Karosseriewerke Meerane. Prodloužená boční okna a třetí dveře, které sahají přes celou šíři vozu, dodávají automobilu elegantní vzezření. Ve vnitřním vybavení se opět uplatnily koženka a plastová fólie, aby se usnadnilo čištění. Přední sedadla byla ve své podobě převzata z dosavadního provedení s posuvnou střechou. Šikovným sklopením zadní lavice a opěradla lze vytvořit rovnou ložnou plochu, která sahá až k předním sedadlům a je oproti současnému provedení Trabanta Kombi podstatně větší. Stejným mechanismem lze zadní opěradlo proměnit v lůžkovou úpravu. Nahoru se otevírající třetí dveře samy drží díky speciálnímu kování v otevřené poloze**. Vozidlo v současné době prodělává testování a připravuje se sériová výroba.
VEB Karosseriewerke Meerane
Novým tvarem karosérie se VEB Karosserienwerke Meerane trefil do černého. Líbí se nám především vzhůru se otevírající zadní dveře a nezávisle na nich umístěná poznávací značka. Trabant Kombi 1964* tak bude první vůz s karosérií kombi naší výroby, se kterým bude možné přepravovat i dlouhé dozadu přečnívající předměty tak, že navzdory úplně nebo částečně otevřeným zadním dveřím bude vidět i poznávací značku. D. Red.
Před deseti lety nebylo ještě na Trabanta ani pomyšlení. V roce 1957 byla představena první koncepce malého vozu, tehdy ještě označovaná jako Typ P 50. Na tiskové konferenci byl oznámen pro rok 1958 plán roční produkce v počtu 3 000 kusů. Dnes činí roční objem výroby více než 15krát tolik.
*) Tehdejší předpoklad jak známo nebyl naplněn a Trabant 601 Kombi se dostal do sériové výroby teprve v září roku 1965, kdy pod označním Universal vystřídal typ 600 Kombi.
**) Zmiňovaný patent se do sériové výroby patrně nedostal. První verze kombi měly ručně stavitelnou vzpěru, podobně jako Limousine. (Obě poznámky IJ.)