CO JE S MALÝM VOZEM? H
Krátká zpráva Světa motorů o tom, že v letošním roce nebudou prostřednictvím prodejem n. p. Mototechna prodávány vozy Fiat 600 D, nebyla pochopitelně přijata s velkým nadšením, ježto tak vymizel z prodeje k nám dovážený i druhý malý levný vůz. Jak známo, byla v roce 1961 zastavena výroba francouzského vozu Renault 4CV.
Vůz Fiat 600 D letos prodávají pouze prodejny PZO. Tuzex. Je také otázkou, zda v příštím roce bude ještě vyráběn.
Není tedy právě na trhu ta nejlevnější kategorie osobních vozů, která byla a je značně oblíbená.
Firma Renault po výběhu osobního vozu 4 CV zahájila výrobu typu R 4, vozu, který je však dražší než byl „4CV" a jehož technicky zajímavé prvky podvozku se na našich hrbolatých cestách neosvědčily. Ani značně jednoduchá karosérie neodpovídá vkusu většiny našich automobilistů. Malé anglické vozy, jako např. Morris Mini Minor, jsou poměrné drahé.
Tolik na vysvětlenou, pokud jde o naše tradiční dodavatelské západní země.
Malé vozy byly také dováženy z NDR. Byly to vozy Ifa F 9, které se velmi dobře osvědčily, jejichž výroba však byla po krátké době zastavena a nahrazena výrobou větších vozů Wartburg, které dovážíme. Další dovážené vozy P 70 byly nahrazeny maloobsahovým vozem Trabant, který však s motorem o obsahu 500 ccm byl v prvních sériích jednak neúměrně hlučný, nehospodárný a prostorově nevyhovující. Jiné malé vozy v socialistickém táboře nejsou vyváženy — platí to jak o polském vozu Syrena, tak především o sovětském vozu Záporožec.
Mototechna se vždy snažila, aby v sortimentu dovážených vozů nechyběl malý levný vůz. Dosvědčuje to skutečnost dřívějšího dovozu výše uvedených typů. Stejně tak i v letošním roce usilovala o zajištění dovozu maloobsahového vozu.
Situace ovšem není taková, jak si představují pracující jednoho závodu, kteří mj. ve svém dopise píší: „Což je takový problém objednat z Anglie novější vozy i jiných značek než dosud dovážených?..." Ano, je to problém. Západním dodavatelům musíme platit devizami, kterých vždy bylo a dnes je dvojnásobně zapotřebí k dovozu surovin, potravin, speciálních strojů a celé řady jiných výrobků. Proto nemůžeme dovážet, co by si naše automobilistické srdce přálo, ale jen ty vozy, které je výhodné dovážet z obchodně politických důvodů, tj. od výrobců, kteří jsou ochotni umožnit v protihodnotě odběr takového našeho zboží, které my potřebujeme vyvážet. Dovozy ze socialistických států jsou dlouhodobě sjednávány a plánovány, takže i zde vyžadují změny někdy dlouhá jednání.
Nakonec však přece jen radostnou zprávu všem těm, kteří již dlouho čekají na levný a praktický vůz. Ještě, v letošním roce, asi ve 4. čtvrtletí, zahájíme dovoz malého čtyřsedadlového vozu Trabant 600 z NDR, a to jak limuzín, tak i kombi. Letošní praktické zkoušky s těmito vozy ukázaly, že dvě léta sériové výroby Trabantů přispěla k jejich vyzrání.
Vozy s novým motorem a s řadou vylepšení dalších technických parametrů, s plně synchronní čtyřstupňovou převodovkou a automatickou volnoběžkou ve 4. převodovém stupni mají dobrou akceleraci, jsou méně hlučné a průměrná spotřeba paliva je 7 l/100 km, což odpovídá normální průměrné spotřebě dvoudobých motorů tohoto obsahu. Budou též vystaveny na podzimním Mezinárodním veletrhu v Brně.
Cena těchto vozů není dosud stanovena, ale věříme, že bude dostupná řadě čekajících automobilistů.